• NEW ARRIVAL! BAJU MELAYU TELUK BELANGA 2024 PLUS SIZE Shop Now!
  • NEW ARRIVAL! KURTA PANGLIMA 2024 PLUS SIZE Shop Now!
  • NEW ARRIVAL! TSHIRT PREMIUM PLUS SIZE SHOP NOW
  • NEW ARRIVAL JEANS PLUS SIZE! Shop Now!
  • NEW ARRIVAL! POLO SHIRT PLUS SIZE Shop Now!
icon-search
icon-search

[WORLD CUP QATAR 2022] BANGSA FINAL WAJIB BACA! ARGENTINA VS FRANCE

[WORLD CUP QATAR 2022] BANGSA FINAL WAJIB BACA!  ARGENTINA VS FRANCE

Perlawanan Akhir Piala Dunia FIFA 2022 akan menjadi perlawanan EPIK TERAKHIR BAGI Piala Dunia 2022, edisi ke-22 . Perlawanan itu dijadualkan berlangsung di Stadium Lusail di Lusail, Qatar, pada 18 Disember 2022. Kedua pasukan yang layak ialah ARGENTINA dan PERANCIS.

Bagi yang masih belum tahu atau baru nak ambil tahu, nah kita sediakan maklumat untuk korang.

Piala Dunia FIFA 2022 kalini ialah edisi ke-22 Piala Dunia, pertandingan bola sepak empat tahun sekali anjuran FIFA untuk pasukan kebangsaan, yang kalini diadakan di Qatar antara 20 November dan 18 Disember 2022.

Qatar layak ke pusingan akhir secara automatik sebagai tuan rumah kejohanan, manakala 206 pasukan bersaing untuk bakinya. 31 tempat melalui pusingan kelayakan yang dianjurkan oleh enam konfederasi FIFA dan diadakan antara Jun 2019 dan Jun 2022.

Di peringkat akhir, pasukan dibahagikan kepada lapan kumpulan dengan empat kumpulan dengan setiap pasukan bermain satu sama lain sekali dalam format round-robin. Dua pasukan teratas dari setiap kumpulan mara ke fasa kalah mati.

Juara bertahan Piala Dunia 2018 adalah Perancis, yang menjadikannya kali pertama sejak perlawanan akhir 2002 di mana sebuah pasukan mempunyai penampilan berturut-turut di peringkat akhir, dan yang pertama sejak 1998 di mana pemegang gelaran layak ke final berikutnya – kedua-duanya dicapai oleh Brazil.

Didier Deschamps sedang berusaha untuk menjadi pengurus kedua yang memenangi dua gelaran Piala Dunia FIFA, selepas Vittorio Pozzo bersama Itali pada 1934 dan 1938. Setelah memenangi kejohanan 1998 sebagai pemain, Deschamps juga berusaha untuk menjadi orang ketiga memenangi tiga gelaran Piala Dunia FIFA, selepas legenda Brazil Pelé (semuanya sebagai pemain) dan Mário Zagallo (dua sebagai pemain, satu sebagai pengurus) .Begitu juga, Perancis juga berhasrat untuk mencontohi pencapaian Itali pada 1934 dan 1938 dan Brazil pada 1958 dan 1962 sebagai negara ketiga yang berjaya mempertahankan kejuaraan Piala Dunia.

APA YANG MENARIK NYA KALINI??

Argentina telah memenangi Piala Dunia dua kali sebelum ini, pada 1978 dan 1986. Mereka juga telah tewas sebagai finalis sebanyak tiga kali, pada 1930, 1990, dan 2014. Selepas kekalahan terakhir 2014, mereka terus tewas dua final Copa América berturut-turut kepada Chile, pada 2015 dan 2016.

Selepas rentetan persembahan mengecewakan di Rusia, di mana mereka tewas kepada juara akhirnya Perancis dalam pusingan pertama peringkat kalah mati, dan Brazil,di mana mereka menduduki tempat ketiga, jurulatih yang baru dilantik Lionel Scaloni membawa Argentina merangkul kejuaraan antarabangsa pertama mereka dalam 28 tahun, ketika Argentina mengetepikan Brazil 1 –0 dalam Copa América 2021, memberikan kapten Lionel Messi gelaran antarabangsa pertamanya bersama Argentina.

Selepas memenangi Finalissima 2022, menewaskan juara Eropah Itali 3–0, Argentina memasuki Qatar sebagai salah satu pasukan pilihan untuk menang.

Perancis juga telah memenangi dua Piala Dunia, pada 1998 dan 2018. Perancis juga mara ke final 2006, tetapi tumbang kepada Itali menerusi sepakan penalti. Di bawah pengurusan Didier Deschamps, yang memenangi kejohanan 1998 sebagai pemain, Perancis gagal menakluki Piala Dunia 2014, UEFA Euro 2016 dan 2020, tetapi berjaya merangkul gelaran Piala Dunia 2018. Disebabkan status sebagai juara dunia, Perancis turut memasuki Qatar sebagai antara pilihan untuk menang.

BETUL KE BOLA YANG DISEPAK KALINI SPECIAL??

Bola perlawanan untuk separuh akhir Piala Dunia FIFA 2022, perlawanan tempat ketiga dan perlawanan akhir telah diumumkan pada 11 Disember 2022. Ia adalah variasi Adidas Al Rihla yang dinamakan Adidas Al-Hilm, yang bermaksud 'Impian' dalam bahasa Arab, rujukan kepada impian setiap negara untuk menjulang Piala Dunia FIFA.

Walaupun aspek teknikal bola adalah sama, warnanya berbeza daripada bola Al-Rihla yang digunakan pada peringkat kumpulan dan perlawanan kalah mati sebelum ini, dengan reka bentuk Gold Metallic, merah maroon, Collegiate Burgundy dan merah, merujuk kepada kebangsaan. warna negara tuan rumah Qatar dan warna keemasan yang dikongsi oleh tempat perlawanan akhir Stadium Lusail dan Trofi Piala Dunia FIFA.

Ia adalah bola khas kelima untuk perlawanan akhir Piala Dunia FIFA, selepas +Teamgeist Berlin, Jo'bulani, Brazuca Final Rio dan Telstar Mechta.


BOLA

ORDER JERSI PLUS SIZE DISINI!


ARGENTINA  La albiceleste; ('The White and Sky Blue')

Datang ke Piala Dunia sebagai salah satu pasukan kegemaran ramai untuk menang dan diundi dalam kumpulan C, Argentina memulakan kempen Piala Dunia. Bagaimanapun, dengan mimpi ngeri menentang lawan Asia Barat, Arab Saudi; Gol pembukaan Lionel Messi menerusi sepakan penalti pada sepuluh minit separuh masa pertama kemudiannya dibatalkan oleh dua gol mengejut daripada Saleh Al-Shehri dan Salem Al-Dawsari ketika Argentina mengalami kekalahan memalukan 2–1 kepada Arab Saudi dalam apa yang disifatkan sebagai satu kejutan. Lantas menimbulkan ketakutan akan kemungkinan kedua Argentina tersingkir dari Piala Dunia di Asia (Argentina telah tersingkir daripada peringkat kumpulan Piala Dunia FIFA 2002, Piala Dunia pertama di Asia).

Bagaimanapun, Argentina mampu bangkit daripada kekalahan mengejut untuk mengatasi Mexico yang sangat teratur 2–0 dengan gol daripada Messi dan Enzo Fernández, mengambil tempat kedua dari Arab Saudi, yang gagal menentang Poland. Didorong oleh kemenangan itu, Argentina akhirnya menewaskan Poland dengan jaringan yang sama dengan gol dari Alexis Mac Allister dan Julián Álvarez, mengambil tempat pertama kumpulan.

Argentina telah menghadapi naib juara kumpulan D dan paket kejutan Australia. Messi menjaringkan gol peringkat kalah mati pertamanya manakala  Álvarez menjaringkan gol kedua dengan memintas bola daripada Mathew Ryan ketika Argentina mengatasi Australia yang berani 2–1, termasuk penyelamatan lewat oleh Emiliano Martínez daripada rembatan Garang Kuol, walaupun melepaskan gol sendiri daripada Enzo Fernández.

Menentang Belanda di suku akhir, perlawanan ulangan pertemuan separuh akhir pada 2014, Argentina mendapat dua gol di depan oleh Nahuel Molina dan penalti daripada Messi, tetapi tunduk kepada dua gol lewat oleh Wout Weghorst ketika permainan berakhir 2– 2 dalam 90 minit. Tidak dapat mencari kejayaan dalam masa tambahan dan penalti digunakan untuk menentukan pemenang; Emi Martínez menyelamatkan dua penalti pertama Belanda daripada Virgil van Dijk dan Steven Berghuis, manakala hanya Enzo Fernández yang terlepas untuk Argentina ketika Lautaro Martínez menjaringkan gol terakhir yang menentukan untuk menghantar Argentina ke separuh akhir untuk bertemu naib juara 2018 Croatia, yang mengejutkan Brazil dalam pertemuan suku akhir lebih awal.

Dalam perlawanan timbal balik pertemuan 2018, yang dimenangi Croatia 3–0, Argentina membalas dendam atas kekalahan itu, dengan tegas menyingkirkan Croatia dengan jaringan yang sama dengan penalti Messi sebelum Álvarez menjaringkan dua gol untuk mengesahkan tempat Argentina ke final buat kali pertama sejak 2014.

POWER KAN MESSI??!!
WhatsApp Image 2022-12-15 at 7.45.08 PM

ORDER JERSI PLUS SIZE DISINI!


PERANCIS  Les Bleus (The Blues)

Sebagai juara dunia, setelah memenangi kejohanan terbaharu di Rusia, Perancis memulakan kempen Piala Dunia mereka dalam kumpulan D. Pertemuan pertama mereka adalah menentang wakil Asia Australia, Perancis mengalami kelebihan jaringan mengejut selepas sembilan minit oleh Craig Goodwin, tetapi dapat untuk melakukan kebangkitan semula dengan dua gol daripada Olivier Giroud, bersama-sama dengan gol daripada Adrien Rabiot dan Kylian Mbappé, untuk menang 4–1.

Diperkuatkan oleh kemenangan itu, Perancis mengatasi pasukan Denmark yang sangat teratur dan mengancam dengan pukulan Mbappé dua kali pada separuh masa kedua, walaupun melepaskan gol penyamaan di tengah daripada Andreas Christensen, menang 2–1 dan menjadi pasukan pertama mara ke kalah mati peringkat Piala Dunia di Qatar, juara dunia Eropah pertama yang melakukannya sejak 1994

Perancis menggilirkan kebanyakan pemain mereka dan menyimpan senjata terbaik untuk berehat untuk perlawanan terakhir menentang Tunisia. Perancis tewas 1-0 dengan ihsan daripada Wahbi Khazri kelahiran Perancis sebelum mendapat gol penyamaan oleh Antoine Griezmann tidak dibenarkan, walaupun Perancis mengekalkan kedudukan teratas kumpulan kerana perbezaan gol yang lebih baik daripada Australia.

Pada pusingan enam belas, Perancis mengatasi naib juara kumpulan C Poland 3–1 dengan gol daripada Giroud dan Mbappé, walaupun menerima penalti lewat daripada Robert Lewandowski.

Perlawanan suku akhir menyaksikan Perancis menentang England dalam saingan lama yang tegang antara dua negara; kali ini, Perancis menewaskan England 2–1 dengan gol daripada Aurélien Tchouaméni dan Giroud . England menemui gol penyamaan daripada sepakan penalti oleh Harry Kane namun Kane sendiri membuang peluang England dalam penalti seterusnya untuk memberikan Perancis tempat ke separuh akhir.

Perancis kemudiannya berdepan pasukan terunggul terbesar kejohanan kali ini, Maghribi, yang telah menewaskan kedua-dua wakil pilihan ramai ,Sepanyol dan Portugal . Perancis dapat meranapkan impian Maghribi dengan dua gol daripada Théo Hernandez dan Randal Kolo Muani, supaya Perancis mara ke final Piala Dunia kedua berturut-turut buat kali pertama dalam sejarah.

HEBATKAN MBAPPE!!

WhatsApp Image 2022-12-15 at 7.45.20 PM

LIKU-LIKU PERJALANAN DUA PASUKAN KINI TELAH TERHIDANG UNTUK BANGSA FINAL.


Jadi,kita masih ada masa untuk memilih Negara mana yang bakal membawa pulang PIALA TERPALING EPIK di DUNIA!! Pilihan di tangan anda. Korang jangan gaduh-gaduh tau. Jangan sedih bila Bang Do terlepas bawa balik piala kalini. Anggap la sekadar sejarah lalu. Jangan pula yakin sangat Messi yang akan bawa balik.

Apa-apa pun, kalau korang ni bersize besar, Nak cari JERSI MICROFIBRE PLUS SZIE...Tak payah pening-pening. Roger je kami. BIG PLAYER CLOTHING ni ada sediakan pelbagai barangan untuk lelaki bersize besar. Dari baju sampai ke seluar kita ada sediakan. Pakaian dalam pun ada tau!

ORDER JERSI PLUS SIZE DISINI!

ps:SEKARANG ADA YEAR END SALES. Potongan sehingga 70% pun ada. Ada 15%, 30%, dan 50% . Rugi tak grab. Tekan sini untuk harga promosi.


Your cart is currently empty.
Continue shopping